Supplementen

5 goede redenen om je voeding aan te vullen met supplementen

Voedingssupplementen zijn gezonde stoffen zoals vitaminen en mineralen die je extra inneemt naast je normale voeding. Ze zijn vaak te koop als een tablet of capsule maar ook in poedervorm.Er zijn voedingssupplementen die slechts één voedingsstof bevatten, soms in hoge concentraties. Denk hierbij aan vitamine of mineralen pillen. Natuurlijke supplementen bevatten vaak meer verschillende voedingsstoffen in wat lagere concentraties maar vaak met verbazingwekkende resultaten.

Waarom zou je voedingssupplementen nemen?

De meeste goede stoffen zitten in gezonde voeding zoals groente en fruit. Een gevarieerd en gezond eetpatroon is een belangrijke voorwaarde om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt. Toch krijgen veel mensen te weinig gezonde stoffen binnen. Door drukte, fast-food etc. lukt het vaak niet om elke dag gezond te eten maar nog belangrijker is dat bijna iedereen te weinig groente en fruit eet.

5 goede redenen om supplementen te gebruiken

  1. Je lichaam heeft  vitaminen, mineralen en andere gezonde stoffen in voldoende mate nodig om goed te kunnen functioneren
    Als er van één vitamine te weinig is kan het zijn dat bepaalde processen in je lichaam niet meer goed werken en je bijvoorbeeld sommige mineralen niet goed opneemt en je dus een dubbel probleem krijgt. Een goed voorbeeld hiervan is Vitamine C dat je nodig hebt om ijzer voldoende op te nemen. Veel mensen die naar de dokter gaan voor vermoeidheid krijgen te horen te ze een te laag ijzer gehalte hebben waardoor er minder goed hemoglobine (benodigd voor zuurstof transport) kan worden gevormd. Te weinig Vitamine C en je kunt ijzer slikken wat je wilt, een grote kans dat het ijzer gehalte in je bloed te laag blijft en je dus moe blijft. Dan hebben ijzerpillen ook nog de neiging om je ontlasting te bemoeilijken terwijl een hoge dosis vitamine C juist voor een soepele ontlasting kan zorgen. Dit is bij veel sporters bekend (in ieder geval wel toen ik nog kwart-triatlons deed) maar geen arts die vitamine C bij ijzerpillen voorschrijft.  Met de juiste hoeveelheid voedingssupplementen in een goede balans voorkom je tekorten, zodat alle processen in je lichaam onderling goed kunnen blijven werken.
  2. Ieder individu is verschillend en sommige mensen hebben een hogere behoefte aan bepaalde vitaminen, mineralen of andere gezonde stoffenDit kan bijvoorbeeld komen door sporten, stress, roken, leeftijd of erfelijke aanleg. Voedingssupplementen kunnen je helpen om aan die verhoogde behoefte te voldoen.  Ook als  HSP’er is het verstandig supplementen te gebruiken. Wij hebben persoonlijk goede ervaring met Macapoeder in combinatie met biologisch eten en zo min mogelijk suiker.
  3. Er zijn maar weinig mensen die elke gezond en gevarieerd eten met voldoende groente, fruit en gezonde vetten uit bijvoorbeeld vis
    Wie kent het niet, laat thuis, moe, honger. Het is dan niet onlogisch als je iets lekkers uit de kast pakt. Vaak vol met suiker en dat geeft ook nog een (tijdelijke) energieboost.Zelf de op het oog gezonde kant en klaar maaltijden zijn vaak van allerlei suikers en Enummers voorzien. Het percentage goede mineralen en vitaminen is stukken lager dan in zelf klaar gemaakt voedsel. Zo nu en dan iets kant en klaar pakken is geen probleem maar als je dit regelmatig doet krijg je vrijwel zeker te weinig gezonde voedingsstoffen binnen. Het is dan beter om als je maaltijden klaarmaakt een dubbele portie te maken en één deel in te vriezen. En laten we eerlijk zijn een stuk zalm in de oven is in 10 minuten klaar.
  4. Het bereiden en bewaren van voedsel heeft invloed op de voedingstoffen
    Te lang koken, opwarmen in de magnetron heeft allemaal invloed op op vitaminen in ons voedsel. Beetgaar is vaak voldoende. Ontdooien in de koelkast van diepvries in plaats van in de magnetron is ook beter. Nog beter is om je warme maaltijd te combineren met smooties van groente. Hierbij behoud je alle vitaminen en mineralen. Verse smooties zijn het lekkerste en gezondste maar het werkt ook goed om ‘s avonds je smooties voor de dag er op klaar te maken. Ben je dan laat thuis, neem dan eerst je smootie (je hebt dan je eigen energieboost) en begin dan aan het koken.
  5. Door moderne landbouwmethodes, bodemverarming, eenzijdige bemesting bevat voeding mogelijk minder gezonde stoffen dan vroeger
    De industriële aanpak om voeding te kweken is goed voor het oog maar het is de vraag of er nog genoeg voedingsstoffen in zitten. Op internet gaat een lijst rond met de voedingsstoffen nu en vroeger. Het is vrijwel zeker dat die gegevens niet kloppen ondermeer door andere meetmethodes, vroeger en nu, andere varianten van dezelfde groente, etc . Beter zou het zijn of het percentage vitaminen en mineralen in biologische en “gewone” groente te meten. Hier heb ik echter nog geen goede en recente gegevens over kunnen vinden. Wel is zeker dat het langer bewaren van groeten er voor zorgt dat het Vitamine C gehalte afneemt. Als je de mogelijkheid hebt is het dan vaak ook beter om per 2 a 3 dagen groente te halen in plaats van voor een hele week. Dit kost natuurlijk tijd die niet iedereen heeft. In dat geval is het goed om supplementen te gebruiken.

Verschillende soorten voedingssupplementen

Naast vitaminen en mineralen bestaan er ook voedingssupplementen met visolie, kruiden, plantenbestanddelen, paddenstoelen, probiotica, algen en carotenoïden (waar vitamine A uit gemaakt kan worden). Dit zijn allemaal stoffen die oorspronkelijk in onze voeding voorkomen, maar waar we toch te weinig van binnen kunnen krijgen.

Experimenteer – probeer zelf wat het best bij jou past

Supplementen zijn eigenlijk overbodig als je gezond eet met voldoende groente en fruit en een goede mix van vlees en vis (of vervangers daarvan). Als je de mogelijkheid hebt kies dan voor biologische groente en fruit, daar zitten in ieder geval geen gifresten in, en koop maar voor enkele dagen tegelijk. Onder diverse omstandigheden zoals een druk leven, en wie heeft dat niet, waarbij het moeilijk is een gezond voedingspatroon te volgen, of bij sport, adviseren wij je voeding aan te vullen met supplementen. De enige die weet of het echt helpt ben je zelf. Houd bijvoorbeeld een dagboek bij waarin je schrijft hoe je je voelt bij het gebruik van bepaalde voedingsstoffen. Daarbij is het altijd goed om juist de verkeerde stoffen in je voedsel te voorkomen. Dus geen schadelijke Enummers en minder/geen suiker.

Let ook op de kwaliteit van supplementen. Vooral de synthetische (goedkopere) varianten die te koop zijn bij de wel bekenden drogisterijketens zijn weggegooid geld omdat de kwaliteit twijfelachtig is. Ook hier geldt probeer het zelf. Gebruik een maand de goedkope variant en een maand de kwalitatieve variant. Zorg dat je geen andere veranderingen tegelijk doet want dan kun je niet goed vergelijken.

In het artikel  “Hormonale disbalans door E-nummers in onze voeding” beschrijf ik ons experiment met het volledig uitbannen van de smaakmaker E621. Heb je zelf ervaringen met dit soort persoonlijke onderzoeken, deel ze gerust in onze blog.

Comments are closed.