Doorbreek je angst en leer te leren

Je gevoel in nieuwe situaties wordt veroorzaakt door oude ervaringen – doorbreek je angst

Vandaag het laatste artikel in de reeks rondom angst.  Mijn vorige artikel schreef ik in november. Een moment in het jaar dat de dagen korter worden en het aantal bezoekers op mijn website langzamerhand toeneemt.  Nu de dagen weer langer worden maar vooral bij elke zonnige dag is het aantal bezoekers op mijn website lager. Dat kan natuurlijk toeval zijn maar sinds ik mij bewust bezig houd met synchroniciteit  zie ik dit meer als een signaal. Het weer is  sterk van invloed op ons humeur. Gelukkig komen het voorjaar en de zomer er weer aan.

In dit artikel grijp ik terug op mijn eerdere artikel “de kracht van intuïtie” in dat artikel beschrijf ik  dat je gevoel in nieuwe situaties grotendeels wordt veroorzaakt door eerdere ervaringen.  Dat is ook zo met negatieve  en angstige ervaringen. Elke keer dat door een nieuwe ervaring de oude bevestigd wordt, word  je voorgevoel bevestigd en sterker.  Bij sommige mensen zijn herhalende vervelende ervaringen zo sterk dat ze zich helemaal terugtrekken. De angst voor de angst kan dan sterker worden dan de feitelijke vervelende situatie waardoor je bepaalde situatie uit de weg zult gaan in plaats van dat je er beter meer leert om gaan.

In het gratis E-Book dat je op mijn website kunt downloaden staat een methode beschreven om beter om te gaan met vervelende emoties “de zwart/wit terugspoel techniek”. Het zelf toepassen van deze methode is niet makkelijk maar aan de hand van de beschrijving wel goed mogelijk.

Als je last hebt van emoties die veroorzaakt worden door steeds herhalende situaties is het goed om te onderzoeken wat de eerste keer is geweest dat het vervelende gevoel optrad. Door de emoties bij die eerste herinnering aan te pakken heeft dit invloed op alle volgende situaties die daar op volgden.

De werkwijze is als volgt:

  • Zorg dat je een aantal papiertjes hebt en een stift
  • Schrijf op één papiertje “NU” en op een ander papiertje “GEBOORTE”
  • Leg deze papiertjes in één lijn in de ruimte. De denkbeeldige lijn tussen geboorte en nu is je tijdlijn waar je ook de volgende papiertje op legt.
  • Denk aan de laatste keer dat je het vervelende gevoel (angst) hebt meegemaakt en schrijf een kenmerkend woord op een papiertje. Leg dat papiertje op je tijdlijn
  • Nu ga je op dat laatste papiertje staan en haal je voor de laatste keer dat vervelende gevoel op, zodat je weer goed weet hoe het voelt.
  • Loop nu achteruit op je tijdlijn en voel je wanneer dat vervelde gevoel weer optreed. Schrijf ook voor die situatie een kenmerkend woord op en leg dat op je tijdlijn.
  • Zo ga je door tot je bij de eerste situatie uit komt waarop het vervelende gevoel optreed.
  • Voor die allereerste situatie gebruik je de technieken uit mijn E-Book
  • Loop hierna in omgekeerde richting (van je eerste vervelende situatie naar het NU) en merk hoe je gevoel nu bij die rotsituaties is.
  • Meestal zijn de vervelende emoties daar minder maar soms kom je ook nieuwe emoties tegen. Deze kun je dan ook weer aanpakken met de technieken uit mijn E-Book
  • Stap voor stap los je dan de gestapelde keten van emoties op totdat je in het heden bent

Als je de keten van situatie en emoties hebt doorbroken ben je in staat nieuwe situatie op een ander manier te ervaren. En aangezien je nu meer weet dan vroeger kun je een situatie ook anders beoordelen en ervaren. In plaats van je terug te trekken in emoties kun je een nieuwe aanpak proberen waardoor je beter leert omgaan met een bepaalde situatie. Je leert als het ware weer te leren.

Heb je voldoende vertrouwen in een goede vriend of vriendin dan kun je dit beter samen doen, je kunt dan zelf op je tijdlijn blijven staan en de ander kan de situatie op het briefje schrijven en op je tijdlijn leggen. Als deze werkwijze je aanspreekt of je herkent dat je last hebt van steeds weer opnieuw terugkerende emoties maak dan gerust een afspraak met me.

Ik wens je fijne paasdagen en zonnig weer.

 

 

This entry was posted in angst, Emotie and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Doorbreek je angst en leer te leren

  1. Gertjan says:

    Ik heb zaterdag deze website ontdekt, en wil graag de volgende vraag stellen. Ik heb al enige tijd last van angstgevoelens tijdens het slapen waardoor ik vroeg wakker word. Soms verdwijnt dit gevoel om na een paar dagen weer terug te komen. In het begin werd ik +/- 5.00 wakker maar de laatste tijd wordt dit steeds vroeger wakker. Als ik overdenk waar de angst nu precies vandaan komt krijg ik daar bij mezelf geen antwoord op. Telkens als ik mijzelf dwing daar dieper over na te denken dwalen mij gedachten weg. Ik wil daar nu eens definitief vanaf. Graag ontvang ik het eboek om een methode vinden om bij de oorsprong van mijn angstgevoelens te komen.

    Met vriendelijke groet. Gertjan

Geef een reactie