De beste manier om goede voornemens te maken

Hoe bedenk je goede voornemens

Het nieuwe jaar komt er aan. Voor veel mensen een moment om goede voornemens te maken. Stoppen met roken, minder eten etc. zijn bekende goede voornemens waar er veel al na de eerste paar weken van sneuvelen. Zo leidt een goed voornemen vaak tot een vorm van desillusie en een gedachte van het lukt me toch niet. Het effect van die gedachten laat zich raden.

Als je denkt dat stoppen met roken je toch niet lukt ondanks dat je dat elke keer voorneemt wordt de kans dat je ooit stopt met roken steeds minder.
Ik weet niet of je al goede voornemens hebt gemaakt maar als je dat van plan bent dan is het een goed idee om het dit jaar eens heel anders te doen.

De eerste stap blijft het bedenken van mogelijke goede voornemens. Dat deed je misschien gewoon in je hooft of net op het laatste moment. Dan is het goed om nu een lijstje te maken van een aantal dingen die je graag wilt doen, waar je mee wilt stoppen of dingen die je wilt veranderen. Het beste is om je te richten op de positieve dingen, dingen die je juist wel wilt doen. Als je met iets wilt stoppen is het goed om er een aanlokkelijk alternatief bij te verzinnen. Stel je wilt stoppen met snoepen zorg dan ook dat je bijvoorbeeld het goede voornemen er bij neemt om meer fruit te eten. Of als je wilt stoppen met impulsaankopen verzin dan iets dat je echt wilt hebben en maak dit een doel om voor te sparen. Stoppen met iets laat ergens ruimte of een gat achter. Als je niet aangeeft wat er voor in de plaats moeten kan dat zomaar iets zijn dat je helemaal niet wilt. Dus als jij controle wilt krijgen op je voornemens zorg dan ook dat je die ruimte positief invult.

Laat je lijstje dan gerust een paar dagen liggen en kijk er dan nog eens naar. Streep dan alles van het lijstje waar je geen positieve invulling bij kunt verzinnen. Heb je dan nog meer dan 3 goede voornemens streep er dan zoveel door dat je er maar 3 overhoud. Zijn het heel kleine dingen dan kun je er natuurlijk wel iets meer op laten staan. Het belangrijkst is dat je er een gevoel bij krijgt dat ergens tussen makkelijk en onmogelijk in ligt.

Hoe realiseer je goede voornemens

Een goed voornemen per 1 januari van het nieuwe jaar is ongeveer de moeilijkst opgave die je jezelf kunt opleggen. De feestdagen zijn geen gewone dagen waarbij je je eigen ritme kunt handhaven. Gezonder eten, stoppen met snoepen of roken, meer sporten een grote kans da je dat voornemen al direct op 1 januari breekt. Beter is het om wat verder vooruit te kijken en je bijvoorbeeld te richten op juni van het nieuwe jaar. Zeker bij afvallen of gezonder eten een goed moment zo voor de vakantie periode. Denk dan goed na hoe je leven er in juni uit zou zien. Als je wilt afvallen hoe zou je er dan zelf uit zien. Als dat goed lukt maak dan een voorstelling hoe je er in maart zou uitzien. Iets minder slank dan in juni maar toch al wat kilo’s kwijt. Wat zou je daar je daar voor nodig hebben. Ga je meer sporten en gezonder eten?

Zo kun je de periode dat je vooruit kijkt steeds kleiner maken. Een goede aanpak daarbij is om de periode dat je vooruit kijkt steeds te halveren. Dus eind maart wordt ½ februari daarna de 3e week van januari. Tot je uiteindelijk bij morgen bent aangekomen. Je merkt dan dat je niet in één keer je voornemen hoeft waar te maken maar hier stap voor stap mee aan de slag gaat. Het is dan vaak ook niet erg dat een stapje niet lukt want dat maak je de dag daarop wel weer goed als je je doel maar goed voor ogen houd.

Behalve voor je persoonlijke goede voornemens kun je deze werkwijze natuurlijk ook gebruiken voor je doelstellingen op het werk. Daarbij zul je merken dat je soms ook anderen of ondersteuning van je manager nodig hebt bij het bereiken van je doelstelling.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

Geef een reactie