Hoe kom je als HSP prettig de feestdagen door

Zo zorg je dat je serotonine gehalte op pijl blijft

Vind jij de feestdagen de prettigste periode van het jaar of niet? Elk jaar neem ik me voor om maar gewoon door te werken. Meestal heb ik nog zoveel vakantie dagen over dat ik toch vrij neem en elk jaar denk ik dan terug aan de jaren dat ik niet van de feestdagen kon genieten.

Een aantal jaren geleden ben ik er achter gekomen dat serotonine een belangrijke neurotransmitter is die je juist in de wintermaanden op niveau moet houden en waardoor ook de feestdagen een stuk aangenamer worden.

Ondanks dat ik tegenwoordig goed kan genieten van kerst en nieuwjaar blijft het een periode waarbij ik extra goed op mijn balans en voeding moet letten. Als het mooi weer is en ik veel buiten ben of genoeg te doen heb dan kom ik de dagen prima door.  Maar over het algemeen heb ik moeite om op gang te komen en kunnen er maar beter geen koekjes in de kast liggen. Gelukkig had ik vandaag het schrijven van een artikel voor mijn blog op de agenda staan en sluit ik de dag prettig af. Uit ervaring weet ik dat ik niet de enige ben die de feestdagen liever over slaat. Als we naar de tijd van het jaar kijken is dat ook helemaal niet vreemd. De hoeveelheid zon die we krijgen is minimaal en de voorraad vitamine D en serotonine in ons lichaam op z’n laagst.

Dat vitamine D goed voor je gezondheid is weten we al heel lang. Hele generaties zijn opgevoed met levertraan. Vroeger wist men niet waarom levertraan goed was alleen dat het tegen veel ziektes werkte. Nu weten we ook waarom. Levertraan bevat behalve Omega 3 veel vitamine D en A in een juiste verhouding om goed te worden opgenomen. Tegenwoordig weet ook vrijwel iedereen dat we om vitamine D aan te maken zonlicht nodig hebben. Juist in de winterperiode is dit het minste aanwezig en is het verstandig je vitamine D aan te vullen met voedingssupplementen.

Een andere stof waarvoor we zonlicht nodig hebben om aan te maken is Serotonine. Serotonine is een neurotransmitter die sterk van invloed is op je welbevinden. Het wordt ook wel eens het gelukshormoon genoemd. Een te laag gehalte aan serotonine kan zorgen voor depressieve gevoelens, lusteloosheid, concentratieproblemen en eetbuien. Dat laatste omdat je lichaam weet dat het eten nodig heeft om het tekort op te lossen.

Gelukkig is het eten tijdens kerst en oudjaar meestal ruim voldoende aanwezig. Jammer genoeg bevat ons luxe eten meestal te veel koolhydraten en suikers. In eerste instantie stimuleert dat de aanmaak van serotonine maar dat is maar even, daarna vermindert de aanmaak doordat de suikers voor een verhoging van de insuline zorgen. Het merendeel van de serotonine bevindt zich in onze darmen waar het ook wordt aangemaakt. Een kleiner deel bevindt zich in de hersenen waar het als neurotransmitter van invloed is op ons gevoel.

En juist als HSP ben je extra gevoelig voor de invloed van hormonen en is het belangrijk je serotonine gehalte op pijl te houden. Want als je serotonine gehalte eenmaal laag is dan ben je ook gevoeliger voor je omgeving en loop je het risico in een negatieve spiraal te komen. De feestdagen zijn niet alleen gezellige dagen maar ook drukke dagen.

De beste manier om je serotonine gehalte op pijl te houden is om gezond en gevarieerd te eten en voor een voedingspatroon te kiezen dat voornamelijk uit verse (biologische) groenten, complexe koolhydraten, gezonde eiwitten en vetten bestaat.

Serotonine formule

Chemische formule serotonine

Zeker tijdens de feestdagen kan dat lastig zijn en dan is het goed om voedingsmiddelen te gebruiken die rijk zijn aan tryptofaan en/of 5-HTP. Tryptofaan en 5-HTP zijn cruciale basiselementen die nodig zijn voor de aanmaak van serotonine en zitten vooral in biologische eieren, vis, rauwe cacao en spirulina.

Natuurlijk kun je ook tryptofaan en/of 5-HTP in pil of capsule vorm gebruiken. Omdat het stoffen zijn die sterk op je welbevinden werken is het verstandig je aan de dosering te houden en maximaal 4 tot 5 weken achter elkaar te gebruiken.

Persoonlijk houd ik me aan het volgende recept. Uiteraard gevarieerd en gezond biologisch eten, zoveel mogelijk naar buiten, een gewoon slaapritme en vooral dingen doen, zoals kleine klussen in huis, sporten etc. De drukte in de winkels probeer ik te voorkomen. Op die manier kan ik mijn balans handhaven en begin ik weer vol enthousiasme aan het nieuwe jaar.

This entry was posted in General. Bookmark the permalink.

One Response to Hoe kom je als HSP prettig de feestdagen door

  1. Pingback: Leren om beter te leren - neurotransmitters en voeding - Escensus

Geef een reactie