Kun je beter leren door andere voeding

Leren om beter te leren – neurotransmitters en voeding

Al een tijdje overweeg ik of ik nog een grotere studie zal oppakken of niet. De reden van mijn twijfel is dat ik graag in praktijk leer, gerelateerd aan vraagstukken die op dat moment spelen. Als ik ergens niet uit kom zoek ik het wel op of internet of vraag ik het anderen. Daarbij weet ik ook nog niet welke opleiding ik nu eigenlijk zou willen doen. Aan de ene kant denk ik aan zakelijk gerichte opleiding zoals MBA maar mijn interesse meer ligt op het vlak van persoonlijke ontwikkeling, hoe mensen samen werken, wat ze motiveert etc. Maar de belangrijkste vraag is toch wel of ik (nog) goed genoeg kan leren om een academische opleiding met veel leerwerk succesvol af te ronden. Die twijfel komt ik behalve bij mezelf ook regelmatig bij anderen tegen. Dit artikel geeft je meer inzicht in hoe je het beste kunt leren leren en hoe goede voeding bijdraagt aan een juist niveau van de belangrijkste neurotransmitters die bijdragen aan jouw leervermogen.

In 2006 heb ik een opleiding als organisatie adviseur bij het SIOO gevolgd. Die opleiding heb ik toen ook vergeleken met diverse opleidingen op management gebied. Het SIOO trok me toen aan doordat inhoudelijke kennis, praktijk en persoonlijke ontwikkeling zo goed worden gecombineerd. Het feitelijke leren van feiten, methoden etc. kon ik hier bovendien grotendeels omzeilen. Maar eerlijk gezegd wil ik toch ook door die twijfel bij mezelf heen.
Al zoekende op internet zie ik dat er een toenemend aantal interessante E-cursussen te vinden zijn. Er zijn diverse websites waar verschillende universiteiten meerdere opleidingen aanbieden van enkele weken tot langer en met een verschillende studiebelasting. De kosten zijn laag tot gratis als je geen certificaat wilt ontvangen. Kijk zelf eens rustig rond op de onderstaande websites:

Een van de cursussen die ik tegen kwam is “learning how to learn” door de “University of California, San Diego”. Ik ben nu twee weken bezig en ik wou dat ik deze informatie in mijn studietijd had ontvangen, dat had het studeren een stuk makkelijker gemaakt. Ik ga in deze blog niet de gehele cursus uitleggen want je kunt hem eenvoudig zelf volgen. De cursus is in het Engels maar als je wilt kun je nederlandse ondertiteling aanzetten. Inloggen kan met je facebook account, dus veel makkelijker kan het niet.
Wat ik wel wil beschrijven is de relatie tussen neurotransmiters, je manier van leren en motivatie. Een van de basis regels van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren – een van de belangrijkste coach methodieken die ik gebruik) is dat lichaam en geest één zijn. Of te wel je gedachten zijn direct van invloed op je lichamelijke gesteldheid maar ook omgekeerd. Hormonen en neurotransmitters spelen hier een sterke rol in. In één van de video’s in de cursus wordt hier aandacht aan gegeven. De drie belangrijkste neurotransmitters zijn acetylcholine, dopamine en serotonine.

Acetylcholine – beïnvloed geconcentreerd leren

De hoeveelheid acetylcholine wordt verhoogd door lichamelijke beweging. Weken achter elkaar blokken voor bijvoorbeeld een examenperiode zonder voldoende lichamelijke beweging is dan ook een slecht plan. In dat soort momenten is het goed om het leren af te wisselen met sporten, dit draagt ook bij aan het opruimen van gifstoffen in de hersenen en versterkt hiermee het lange termijn geheugen

Een interessant bijkomend weetje. Acetylcholine is verantwoordelijk voor het branderig gevoel van een steek door een bij of wesp. Doordat de angel een hogere concentratie acetylcholine bevat, ontstaat een extra branderig gevoel.

In tegenstelling tot andere belangrijke neurotransmitters wordt acetylcholine niet opgebouwd uit aminozuren; de belangrijkste bouwsteen is choline. Choline is aanwezig in voedingsbronnen met een hoog gehalte aan lecithine, zoals lecithine granulaat, sojabonen, volle graanproducten, scharreleieren en lever (rund, kip, kalkoen). Of natuurlijk voedingssupplementen.

Dopamine – hangt samen met motivatie

Zorgt voor nieuwe verbindingen tussen neuronen of te wel het onthouden van geleerde stof. Draagt bij aan een motivatie door een gevoel van beloning te geven. Niet zo zeer direct (behalve drugs) maar voor toekomstige beloningen. Hierbij kun je denken aan een korte termijn beloning zoals een moment van pauze na een uur studeren of een het kopen van iets dat je altijd al wilde hebben na het behalen van je diploma. Dopamine heeft alles te maken met willen en motivatie (je hebt er zín in en je hebt een keus).
Interessant bij motivatie en gedachten in relatie met lichamelijke reacties is altijd de vraag wat is er eerst de kip of het ei oftewel zijn er eerst de goede neurotransmitters en dan het gevoel of eerst het gevoel en stimuleert dat aanmaak van neurotransmitters. Mijn uitgangspunt is dat als je gezond bent en geen duidelijke tekorten hebt aan één van basisstoffen voor neurotransmitters je met je gedachten veel kunt sturen.

In mijn coaching maak ik voornamelijk gebruik van NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren). Het uitgangspunt binnen NLP is “lichaam en geest zijn één”. Dat is ook één van de redenen dat binnen NLP zoveel op het visualiseren van situaties en lichamelijke houding en gedrag (bijvoorbeeld de manier van staan of je gezichtsuitdrukking) wordt gelet.

In mijn vorige artikel heb ik geschreven over hoe je goede voornemens maakt en hoe je dat het beste goed kunt voorstellen. Ook bij verzinnen van een goede beloning kun je dit uitstekend gebruiken. Hoe beter je je beloning visualiseert hoe meer effect het heeft, je dopamine gehalte neemt toe en ook je motivatie. Als je aan het studeren bent voor je diploma is het goed om je voor te stellen welke leuke vervolgopleiding of baan je hiermee kunt gaan doen. Je ziet dit ook vaak bij kinderen op de middelbare school. Als ze eenmaal de keuze voor de vervolgopleiding hebben gemaakt, vliegen de cijfers omhoog. En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor doelstelling op een kortere termijn. Bijv als je je voorneemt om een te studeren dan geef je jezelf daarna een beloning. Dat kan heel eenvoudig zijn zoals een bakje koffie met een stukje chocolade.

Voedingsbronnen van tyrosine, het aminozuur voor de aanmaak van dopamine, zijn: vis, eieren, vlees, kaas, melk (-producten), avocado, noten en zaden, peulvruchten.
Een tekort aan dopamine zorgt er voor dat je geen zin meer hebt in dingen die je eerder wel leuk vond of bij een sterker en langer tekort de ziekte van parkinson.

Serotonine – beïnvloed sociaal en riskant gedrag en je sensitiviteit

Over de invloed van serotonine heb ik uitgebreid geschreven in mijn vorige artikel “Zo zorg je dat je serotonine gehalte op pijl blijft”

Een samenvatting van de invloed van serotonine en dopamine zie je in het plaatje hieronder.

Dopamineseratonin

Dopamine en Serotonin pathways Bron: Wikipedia

In mijn volgende artikel geef ik nog een keer aandacht leren. Ik koppel hierbij het in de cursus beschreven “einstellungs effect” aan hoogsensitiviteit. Het einstellungs effect is een eerdere ervaring of geleerd iets dat het leren van nieuwe dingen blokkeert. Iets wat zeker bij HSP vaker niet vreemd is doordat vaak complete situaties inclusief emoties worden onthouden. Over dit onderwerp heb ik in 2010) het artikel “de kracht van intuïtie” geschreven.

This entry was posted in General, voeding, voedingssupplement and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie