Omgaan met weerstand tegen rollenspellen voor HSP’ers

Veel mensen voelen weerstand tegen rollenspellen.

In een professionele omgeving kom je ook als HSP’er niet om trainingen met rollenspellen heen.Hoe ga je om met weerstand tegen rollenspellen. Is het je sensitiviteit die meespeelt of leer je beter op een andere manier. Hoe blijf je je tijdens zo’n cursus goed voelen en leer je er ook nog wat van.

scene

Een rollenspel net zo nep

Afgelopen week heb ik een cursus gevolgd met veel gespreksoefeningen op basis van rollenspellen. Samen met collega’s  speelden we regelmatige onze eigen rol als leidinggevende in gesprek met een medewerker. De medewerker werd door een acteur gespeeld.

Nu weet ik van mezelf dat ik een grondige weerstand heb tegen rollenspellen vooral als de tegenspelers acteurs zijn. In januari 2011 heb ik hier al eerder over geschreven in mijn Blog “de kracht van echte emoties”. Ook toen stond ik al verbaasd waarom ik in werkelijke situaties me zelf stukken beter voel en een beter gesprek kan voeren als in rollenspellen.

In mijn werk heb ik nu eenmaal met dit soort trainingen te maken ook al heb ik zelf het gevoel dat het eerder een negatief  dan een positief leereffect heeft, ik doe toch elke keer weer mee. Al is het maar uit de overtuiging dat je er altijd iets van leert ook al voelt dat in eerste instantie niet zo.

Helaas ook in deze training kreeg stond de werkwijze me snel tegen. De trainer en acteurs waren goed, het onderwerp prima en toch ….

Dan begint de zoektocht, wat staat me tegen en wat kan ik er doen om er beter mee om te gaan. Een deel is accepteren, ondanks dat je jezelf moet zijn speel je vaak toch een rol die je in het dagelijks leven niet hebt en als ik eerlijk ben ook niet zou willen hebben. En natuurlijk weet je van eerdere situaties dat de signalen die acteurs afgeven vaak niet congruent zijn (dwz tegengestelde signalen, bijv zogenaamd boos zijn in woord en houding en tegelijkertijd toch lachende ogen).  Als HSP merk je dan snel dat er iets niet klopt, dat leid af. En als HSP heb je ook nog eens de neiging alles mee te krijgen van cursisten (de omstanders).  Al met al zijn rollespellen geen makkelijke situaties als sensitief bent voor de kleinste signalen.

Hoe dan verder? Stop ik met de cursus, ga ik aan de zijlijn staan? Nee dat niet ,dus in de pauze in gesprek gegaan met de trainer. Soms kom je mensen tegen waarbij je het gevoel hebt dat je samen even op loopt, een wandeling maakt door het leven en elkaar helpt weer een stukje de weg te vinden. Dit was zo’n moment.

Via elkaars levensverhalen kwamen we op de verschillende manieren van leren en wat dat kan betekenen voor dit soort opleidingen. Leervoorkeuren!  Heb je er wel eens van gehoord? In veel management en trainers opleidingen komt het naar voren. Ik kende het dus ook maar had het nooit gekoppeld aan mijn weerstand tegen rollenspellen.

Hoe zou ik de rest van de dag, de hele middag  toch nog een voor mij nuttige wending geven aan de cursus. Wel of niet deelnemen aan de rollenspellen of in een andere vorm. Wat ik wel erg prettig vind is rollesspellen observeren, ik bedenk dan wat ik zelf zou doen, merk waar ik net een andere vraag zou stellen of juist hoe een ander het gesprek op een andere manier voert dan ik zou doen en daar ook hele goede (of betere) resultaten mee behaald. Dat sla ik dan op en verrijkt mijn mogelijkheden.  Of samen met de groep gaan we onderling experimenteren, wat gebeurd er als ik dit of dat zeg, wat voel je daar dan bij.

Op internet is er niet zoveel te vinden over leerstijlen in combinatie met rollenspellen. Maar dit artikel “hoe leert u het liefst” van Willem Eikelenboom (Twijnstra Gudde – 2009) geeft een mooi inzicht in verschillende voorkeurs leerstijlen.

Mijn voorkeur  “de kunst afkijken” en “ ontdekken”   sluit wel heel precies aan bij wat ik wel prettig vind in een cursus.

De trainer had dat goed ingeschat en stelde voor dat ik aan de zijlijn anderen zou kunnen helpen met een alternatieve aanpak (tja dat gaat me dan dus wel prima af) of juist wel het rollenspel doen maar dan de observatoren (3 mede cursisten) vragen om regelmatig alternatieven voor te stellen gedurende het gesprek. Dit laatste was nieuw voor mij en een experiment waard.  Mijn ervaringen hiermee zijn positief. Het rollenspel wordt dan iets van de gehele groep, observatoren zijn dan ook deelnemers, het voelt gelijkwaardiger.

Wat leert deze situatie me. Hoogsensitiviteit speelt een rol in je gevoel (weerstand)  bij een rollenspel maar je leervoorkeur is zeker ook van invloed. In overleg met een goede trainer kun je het rollenspel op een andere manier invullen. Stukken prettiger en je leert er meer van.  Achteraf heeft deze cursus me zeker wat geleerd, minder gerelateerd aan het onderwerp van de cursus maar wel weer over mezelf.

Heb je zelf te maken met een rollenspel en ervaar je hierbij weerstand bedenk dan dat je niet mee hoeft te gaan in de standaard aanpak. Er zijn mogelijkheden om toch deel te nemen zoals het geven van alternatieven aan je medecursisten of juist je medecursisten jou laten helpen bij jouw rollenspel.

Als je deze blog hebt gelezen dan is het waarschijnlijk dat  je op internet gezocht hebt naar hoogsensitiviteit, leerstijlen en/of rollenspel. Misschien hangen bepaalde voorkeurs leerstijlen samen met hoogsensititiveit. Ik zou het op prijs stellen jouw ervaringen daar in te horen of te lezen. Wie weet hoeveel HSPers we kunnen helpen door het aanbieden van andere manieren van leren.

This entry was posted in General, hooggevoelig, hoogsensitief, hoogsensitiviteit, hsp, HSP Blog, zintuigen and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie