Hoe kunnen HSP’ers afstand nemen van angst

Hoe kunnen HSP’ers afstand nemen van angst

Een practische oefening om in contact te komen met je angst en er tegelijkertijd afstand van te nemen

Mijn vorige Blog heeft veel persoonlijke reacties opgeleverd. Ik ben hier nog steeds van onder de indruk. Zoals ik in mijn vorige artikel heb beschreven zal ik de komende maanden aandacht geven aan angst en hoe je daar beter mee kunt omgaan.

In dit artikel beschrijf ik hoe je meer afstand kunt nemen van je emoties en dan vooral je angst. Dit afstand nemen beschouw ik als een voorwaarde om je angst te gebruiken om te bepalen wat je nu wel wilt. Want zoals je vorige keer hebt kunnen lezen kun je maar beter positieve gedachten hebben in plaats van negatieve gedachten. Stel je voor dat je gedachten uitkomen.

Voordat ik verder ga om te beschrijven hoe ik dat samen met  mijn klanten aanpak kijk ik nog even terug naar de reacties op mijn vorige artikel. De reacties die ik heb ontvangen bestonden in hoofdlijnen uit twee soorten. In eerste instantie mensen die mij succes wensten, soms vergelijkbare ontwikkelingen hadden doorgemaakt of om hulp voor hun eigen weg vroegen. Er waren ook reacties van mensen die mij coaching en hulp aanboden. Misschien dat zij meer zien of lezen dan ik zelf weet maar op dit moment voel ik me geweldig.

In eerste instantie baalde ik daarvan en trok het mijn energie weg. Had ik dan iets gemist, heb ik dan zelf niet in de gaten dat er iets niet klopt. Later realiseerde ik me dat dit iets is dat veel mensen overkomt. Je bent een richting ingeslagen maar enkele of meer mensen uit je omgeving raden je dat af of zeggen dat je het niet kunt. Juist op die momenten dat je afwijkt van de norm kun je dergelijke reacties verwachten. Wij mensen zijn nu eenmaal kuddedieren.

Er is op dat moment maar één advies en dat is als je echt ergens achter staat en je op het pad van je droom zit trek dan ook  je eigen plan. Dat heb ik gedaan bij het opstarten van mijn coachpraktijk en daar zal ik ook mee doorgaan. Dus als jij een droom hebt ga er dan ook voor!

Nu ga ik vast allerlei reacties ontvangen dat het feit ik even aan mezelf twijfelde betekend dat ik coaching nodig heb. Gelukkig heb ik,net zoals ik mijn klanten leer, voldoende mogelijkheden om gevoelens bij mezelf te herkennen en er iets mee te doen. Dus bedankt voor alle reacties.

Aan één reactie wil ik wat meer aandacht geven. En dat is de reactie van Mirjam (Mirjam wilt anoniem blijven dus ik heb haar naam veranderd).
Mirjam schreef me dat veel van haar angsten voortkwamen uit haar fysieke toestand. Ze had een ernstige vorm van darmkanker, die ze nu heeft overwonnen.
Na de diagnose heeft ze haar blik op “ik word beter”gezet en ondermeer de wet  van aantrekkingskracht gebruikt. Binnen 6 maanden was ze genezen. Wat ze me vroeg is om te vermelden dat mensen die geestelijk problemen ervaren er ook een lichamelijke achtergrond kan zijn die psychisch tot uitdrukking komt.

Als Master NLP coach weet ik dat lichaam en geest één zijn maar ook dat je lichaam vaak als eerste een signaal geeft dat er iets niet klopt. Zo is het ook met veel ziektebeelden. Hier zijn veel boeken over geschreven. Een van de bekendste is De Sleutel tot Zelf-Bevrijding van Christiane Beerlandt. En toeval of niet darmkanker is volgens Christiane gerelateerd aan diepen angsten. Een fragment:

“Diepe onbestemde angsten….je weet niet vanwaar ze komen, maar je denkt weg te glijden in een diep donker gat. Je hebt het gevoel  opgeleverd te zijn aan een duizelingwekkend draaiend Rad, waar je niets aan te zeggen hebt; je bestuurt je leven niet zelf”

Dan nu over naar de eerste stap om beter om te gaan met je angsten. Inzicht krijgen in je emoties en zeker in je angsten is niet makkelijk. Als je angsten al langer bij je zijn kan alleen de gedachte er aan je al van streek maken.  De eerste stap is dan ook om meer afstand te nemen en tegelijkertijd bewust te blijven van je emotie en van je angst.

Je kent vast meer oefeningen om afstand te nemen maar dat zijn waarschijnlijk ontspanningsoefeningen. Prima om tot rust te komen maar ongeschikt om meer inzicht in je angsten te krijgen. Daarvoor is iets anders nodig:

  • Zoek een rustige ruimte waar je niet gestoord wordt en helemaal tot rust kunt komen.
  • Ga ontspannen zitten. Op een stoel of de grond net wat voor jou het prettigste is
  • Als je eenmaal rustig zit, steek je je arm vooruit zodat je je handpalm open voor je kunt houden en er iets op kunnen leggen
  • Stel je nu voor dat je daar zelf staat, in een kleine uitvoering
  • Als dat moeilijk is, kijk dan vooraf even naar een foto van jezelf dan kun je eenvoudiger een beeld maken (voor kinderen wilt het wel eens helpen om een poppetje of knuffel te gebruiken)
  • Als je jezelf daar zo ziet staan, begroet dan jezelf en heet jezelf welkom.
  • Als je het goed doet zul je zien dat je kleine ik zich veilig voelt en tot rust komt. Tegelijkertijd merk je dat je zelf ook rustig wordt.

Vanaf dit moment heb je meer afstand genomen van je emoties. Je bent weliswaar rustig maar ook alert omdat je in gesprek bent. Voor je
hersenen maakt het niet uit of je een echt gesprek voert of met je eigen ik die op je hand staat of zit. Een prima basis om eens met jezelf in gesprek te gaan en te onderzoeken wat je emoties je willen vertellen.

De volgende keer ga je jezelf coachen. Jij in een tweegesprek met je eigen kleine ik.

This entry was posted in aantrekkingskracht, angst, Emotie, hoogsensitiviteit, hsp and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Hoe kunnen HSP’ers afstand nemen van angst

  1. Martine says:

    ok ik heb het geprobeerd. Mijn probleem is juist dat ik niet goed bij mijn gevoel kan, waar ik het bij mensen om me heen haarfijn aanvoel en me in kan leven, heb ik bij mezelf een gebrek eraan. Ik heb dus net gesprek gevoerd met mezelf en mijn gevoel ging op gegeven moment zeg maar ‘praten’ en zei me dat ik met het relativeren wat ik altijd doe (om te proberen mezelf gerust te stellen en waarmee ik denk dat ik mezelf juist op de been houdt) mezelf kapot maak, mijn gevoel zich niet serieus genomen voelt, geen rekening houdt met mijn grenzen en maar gewoon doorga met alles om me heen, alsof ik doof en blind ben voor mijn eigen gevoel.

    heb mezelf voorgenomen om een aantal keren per dag stil te gaan staan bij wat ik voel en waarom ik dat voel.
    Schijnbaar loop ik mijn gevoel voorbij en veroorzaakt dat veel stress voor mij.

    bijzondere ervaring, gesprekje met jezelf. Heb ze al vaker gedaan hoor, maar nooit op deze manier en er kwam ook nooit echt iets uit wat me blijvend geholpen heeft. Nu maar afwachten

Geef een reactie