Een gezonde geest in een gezond lichaam

Met een goed en gezond voedingspatroon heb je minder last van je hoogsensitiviteit

Als je je verdiept in hoogsensitiviteit of burnout zul je vaak lezen dat het een kwestie is van ander gedrag. Natuurlijk zit daar een kern van waarheid in maar de belangrijkste vraag hierbij is hoe je dat bereikt. In mijn coaching help ik je om je gedrag en hoe jij met je omgeving om gaat te verbeteren. Wat vaak wordt vergeten is dat een ongezonde voeding je hoogsensitiviteit kan vergroten waardoor je gevoeligheid toeneemt. In extreme situaties kan dat leiden tot burnout of chronische vermoeidheid. Een goed en gezond voedingspatroon helpt je om beter om te gaan met je hoogsensitiviteit.

Regelmatig maak ik mee dat mensen in stresssituaties minder aandacht geven aan de tijd die ze besteden aan eten. Terwijl juist in stresssituaties het uiterst belangrijk is om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.Veel mensen met hoogsensitieve kenmerken klagen over een laag energieniveau. Het is dan verleidelijk om snacks met veel suiker te gebruiken. Vaak helpt dat even maar het nadeel is dat suiker je wel even energie geeft maar de dip daarna des te groter is.  En juist in zo’n dip ben je extra gevoelig voor je buitenwereld.

Enkele maanden geleden merkte ik dat ik ergens tussen 3 en 4 in de middag een energiedip kreeg. Je herkent dat vast wel de tijd van de ‘cup a soup’ of als ik thuis was het leeg eten van de koekjes trommel. Helaas hielp dat maar nauwelijks en had ik dan de neiging om tijdens de gewone maaltijden minder te eten om te zorgen dat ik niet zou aankomen. Maar eigenlijk kreeg ik daardoor alleen maar meer zin in suikerhoudende of hartige snacks.

Gelukkig ben in contact gekomen met iemand die heel goede ervaringen had met een betere aanpak. Een aanpak waarbij je regelmatig voldoende eet en langzamerhand merkt dat je behoefte aan snacks sterk verminderd.  En het werkt. Mijn energie blijft nu de hele dag op pijl en ook ’s avonds blijft de voorraad kast gesloten.

Om eerlijk te zijn heb ik wel wat moeilijke momenten meegemaakt. Het omschakelen naar een ander voedingspatroon koste me moeite en het afbouwen van de suikerbehoefte lijkt wel een vorm van afkicken. In die momenten heb ik gebruik gemaakt van voedingssupplementen.

Het optimale voedingspatroon

  1. Ontbijt iedere dag
  2. Eet langzaam en eet meerdere keren per dag, dat houdt je stofwisseling aan de slag (ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten)
  3. Beter meer in de ochtend eten en minder in de avond
  4. Zoek de juiste balans tussen vetten, koolhydraten en eiwitten
  5. Minimaliseer alcohol
  6. Matig eten & drinken na 19.00 uur
  7. Veel water: 2 liter per dag drinken

Vooral punt 6 heeft me veel geholpen omdat ik hierdoor aanmerkelijk beter kon doorslapen. De voedingssupplement helpen je bij het omschakelen van je huidige voedingspatroon naar het optimale voedingspatroon. En als dit voor jou moeilijk is besteden we hier in elke coachsessie aandacht aan.

Wat levert het je op? Goede voeding zorgt dat je energie op pijl blijft en je meer weerstand hebt tegen indrukken uit de buitenwereld. Je stressniveau zakt waardoor je je beter kunt concentreren, beter je werk kunt doen en meer plezier ervaart. En als je lekker in je vel zit versterkt voel je je zowel mentaal als fysiek beter.

Als jij ook mentaal en fysiek beter in balans wilt komen maak dan gerust een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

This entry was posted in burnout, energie, voeding, voedingssupplement and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie