Wat is hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit is afgeleid van de term HSP of ‘highly sensitive person’

Deze term werd in 1996 door de Amerikaanse psychologe dr. Elaine N. Aron geïntroduceerd. Zij baseerde zich op onderzoek van de psychiater Carl Jung en psycholoog dr. Jerome Kagan, waarbij ze tot de conclusie komt dat hoogsensitiviteit aangeboren is. Volgens Elaine Aron is 15 tot 20 procent van de mensen hooggevoelig.

Eleaine Aron geeft aan dat HSP’ers gevoeliger zijn voor emoties zoals pijn, genot en zintuiglijke ervaringen zoals geluid, beeld, geuren en geluiden. Als oorzaak geeft ze aan dat deze mensen over een gevoeliger zenunuwstelsel beschikken dat sterker dan gemiddeld geprikkeld wordt. Ook nemen zij meer indrukken uit hun omgeving op, waardoor deze mensen geneigd zijn deze overvloed aan informatie intern te verwerken. Dit verwerkingsproces leidt volgens haar tot geremd gedrag, wat vaak als verlegenheid wordt geïnterpreteerd.

Denk je dat je hoogsensitief bent of iemand vindt dat jij te gevoelig bent en je bent op zoek wat hoogsensitiviteit nu is dan kun je heel veel informatie vinden op internet en in honderden boeken.

Wij hebben zelf ook veel gelezen op internet en in boeken. Ze staan nu allemaal in de kast en zo nu en dan worden ze uitgeleend. Zonder uitzondering krijgen we ze na verloop van tijd terug met de opmerking dat mensen zich zo herkennen en nu blij zijn dat ze weten wat er aan de hand is.
Ik zou liegen als ik niet zou zeggen dat ik dat zelf ook had. Voor mij was het in eerste instantie daarmee ook afgelopen. Evenals voor velen die de boeken lezen over hoogsensitiviteit.

Het is heel goed mogelijk om je hele leven prima te functioneren met sensitieve eigenschappen maar door diverse omstandigheden kan hoogsensitiviteit van herkenning naar een last verschuiven.

Globaal gezien zijn dit de volgende situaties:

  1. Externe factoren buiten je eigen controle (op dat moment)
    Denk hierbij aan je werk of je privé situatie. Je collega’s kun je niet veranderen, je kunt wel een nieuwe baan zoeken mits je goed in je vel zit en bijvoorbeeld geen burnout hebt. Of misschien heb je wel lastige buren die herrie maken. Daar kun je ook niet veel aan doen, behalve verhuizen als je daar de financiële middelen voor hebt. Je bewust zijn van deze omstandigheden is een eerste stap naar de oplossing.
  2. Een ongezond levenspatroon waardoor je zelf, je lichaam in een stress toestand brengt
    Voorbeelden hierbij zijn verkeerde voeding, te weinig slapen (kip/ei probleem i.v.m. stress) maar bijvoorbeeld ook te weinig bewegen. Ook hiervoor is veel te lezen in boeken en op internet. Wat moeilijker te vinden is zijn de links tussen hoogsensitiviteit en hormonen die sterk beïnvloed worden door verkeerde voeding. We schrijven hier regelmatig over in onze Blog en onder de menukeuze Voeding. Ook kun je gezonde voeding bestellen via de links naar onze partners.
  3. Je eigen kijk op de wereld en hoe je met emoties om gaat
    Hier kun je in principe wel zelf iets aan doen mits je weet hoe. Voor sommige mensen is het lezen van boeken al voldoende of de oefeningen die in mijn blog staan en in het gratis EBook “Grip op je gevoel”. Als dat niet voldoende is, is coaching een goede aanpak.

Deze drie aspecten brengen we samen in één aanpak. Bewust Energiek Sensitief. Meer informatie over een gezond levenspatroon en de invloed van voeding op hormonen en hiermee je gevoeligheid kun je vinden en mijn Blog en onder de menukeuze Voeding. Eveneens in de Blog meer informatie over emoties, herinneringen, zintuigen gevoel etc die juist bij HSP’ers zo vaak de grote zoektocht zijn.

Comments are closed.